MANASTIREA TROTOSANU
(de maici)
Este situata la 10 km nord de Panciu, soseaua Panciu-Movilita, din Panciu in zile lucratoare circuland autobuze de transport public pana in Trotosanu. Complexul manastiresc este construit intr-o poiana inconjurata de culturi ceraliere la est si nord, iar la vest de vii peste care se vede satul Fitionesti. La 17-18 km de satul Fitionesti este manastirea pentru calugari Musunoaiele, iar la 2 km vest de Panciu este manastirea Brazi pentru maici, asa ca unii credinciosi cu mai multa evlavie se pot ruga in doua zile la trei manastiri.
Istoric
Biserica schitului Trotosanu este una dintre cele mai vechi asezari monahale din Zatrauti, construita in partea de est a fostului sat Soldesti. Dar a fost atat de putin cunoscuta incat cele mai autorizate publicatii plaseaza lacasul ca pe o constructie a anilor 1809. Dar diata fostului mitropolit Teodosie care avea averi in aceste locuri, datata 1676, ne spune, - pana a se ridica schitul Trotosanu, partile de mosie le daruie manastirii Bogdana. Constructia schitului se prelungeste in timp si apoi ca ctitori asociati camarasul Zaharia, preot Duma si preot Cochima din Focsani cu fiii lor Cristea si Murgulet care din 5 sept. 1678 daruiesc schitului ce se face de Zaharia Camaras, partea lor de mosie din jumatatea satului Soldesti... parti de ocina ce s-au dat in seama lui Teodosie. Retragerea lui Murgulet de la construirea schitului este confirmata de un document din 12 oct. 1689, cand, pe patul de moarte, Murgulet cere lui Teodosie sa-l ierte si sa-l dezlege de blestem pentru necazurile ce le-a facut... cu privire la biserica din Soldesti. Nu lipsesc nici contributii prin danii ale credinciosilor localnici in care se specifica in 1679... pentru pomenire. In anul 1695 Constantin Duca Voievod scuteste manastirea Trotosanu de dajdii, iar un an mai tarziu face acelasi lucru si Antioh Cantamir. La 6 martie 1809, Dhositei, nacealnic la schitul Pralea, arata ocarmuirii mitropoliei Moldovei - ca s-a luat de sub ocarmuire schitul Trotosanu... si cere sa i se restituie. Mitropolitul Gabriel scrie lui Iosif egumenul Bogdanei sa dea inapoi schitul Trotosanu si cele 3 pogoane de vie de la Cruce. La 24 iunie 1828, documentele arata ca a patra parte din satul Trotosanu, din tot trupul acestui hotar de mosie apartinea schitului. In 1815 maicile din schitul Scanteia din Magura Odobesti sunt mutate la schitul Trotosanu, din acest document aflandu-se pentru prima oara despre popularea schitului cu maici. Dezvoltarea complexului manastiresc de la Brazi (Panciu), asezare de calugari si a Sfantului Ioan de calugarite, face probabil imposibila convietuirea lor acolo (fiind foarte aproape aceste lacasuri), determinand conducerea schitului Brazi sa ceara Episcopiei in 1836 construirea unui schit de calugari la fundul Zabrautilor, iar in 20 ianuarie 1839, tot la cererea schitului Brazi se aproba mutarea calugaritelor de la schitul Buciumeni la schitul Trotosanu impreuna cu calugaritele de la metocul Sf. Ioan... aratandu-se in continuare... sa se faca mai intai chilii, sa li se dea hrana si vii si pana se vor pregati acestea sa stea tot acolo, sa se mute cu incetul. In 1858 maica Anastasia venita de la Buciumeni zideste pe cheltuiala proprie (800 galbeni) in apropiere o biserica din lemn si la rasarit de aceasta o biserica din caramida de factura moderna ce reprezinta si azi schitul Trotosanu. Imediat dupa construirea acestei biserici din zid, cea veche din lemn a fost descompunsa bucata cu bucata si dusa in satul nou (astazi Viisoara) Paunesti, refacuta cu aceleasi detalii, servind drept capela a cimitirului satului amintit. Secularizarea averilor manastiresti scade posibilitatile de existenta, numarul calugaritelor se reduce, dar schitul continua sa vietuiasca, avand in 1936 in posesie 9 ha de pamant si un numar de 21 monahii si surori. Acestea se ocupau cu cresterea viermilor de matase, teseau lana si borangic. O buna parte din timp si-1 petreceau cu munca practica, intinzandu-si experienta si in randul femeilor din satele vecine. In urma decretului 410/1959 schitul este desfiintat, in 1960 ramanand biserica parohiala pana in anul 1989. Dupa revolutia din 1989, un comitet de initiativa format din credinciosi face sa se reactiveze viata monahala la Trotosanu. In concluzie, schitul Trotosanu cu peste 3 secole de existenta se inscrie printre cele mai vechi lacasuri de spiritualitate din tinutul Putna.
Descriere
Biserica este o constructie din zid, in forma de cruce, cu spatiul repartizat in Altar, naos, pronaos si pridvor inchis. Altarul este luminat de o fereastra din lemn, mare si dubla, asezata la rasarit, alta mica si una mica la nord. La sud este anexata vesmantaria. Catapeteasma este din lemn sculptat. Naosul are absidele profunde si se delimiteaza de pronaos prin doi stalpi din lemn asezati in mijlocul bisericii. Lumina o primeste de la doua ferestre mari, duble, asezate una la sud, alta la nord, la fel si pronaosul. Pe pronaos aproape de pridvor este o turla infundata mare, cu doua etaje, in forma hexagonala, fara ferestre, acoperita cu tabla pusa in solzi de peste. Pridvorul cu intrarea prin vest este luminat de doua ferestre asezate in stanga si dreapta usii. Usa este din lemn, in doua canaturi, strajuita de un grilaj de fier pus la exterior. Din pridvor in pronaos se intra tot pe o usa de lemn in doua canaturi, cu geamuri in partea superioara. Pardoseala este din scandura in Altar, naos si pronaos, de ciment in pridvor. Acoperisul bisericii este din tabla. Fatadele exterioare sunt simple cu un brau in treimea superioara.
Pictura
Pictura, fara mare valoare artistica, este executata in tempera numai pe plafonul naosului. Pronaosul este zugravit cu stele pe plafon, iar pridvorul este doar tencuit.
Alte date
Clopotnita construita la 70 m in sudul bisericii este din zid, de mici dimensiuni, acoperita cu tabla. Cladirile chiliilor in numar de cinci sunt asezate in forma de dreptunghi cu o latura in fata pridvorului si alta in stanga bisericii. Incinta este spatioasa cu multa iarba si plantatie de pomi (pruni, ciresi, peri, nuci) Gardul imprejmuitor este din uluca de lemn.
Biserica schitului Trotosanu este una dintre cele mai vechi asezari monahale din Zatrauti, construita in partea de est a fostului sat Soldesti. Dar a fost atat de putin cunoscuta incat cele mai autorizate publicatii plaseaza lacasul ca pe o constructie a anilor 1809. Dar diata fostului mitropolit Teodosie care avea averi in aceste locuri, datata 1676, ne spune, - pana a se ridica schitul Trotosanu, partile de mosie le daruie manastirii Bogdana. Constructia schitului se prelungeste in timp si apoi ca ctitori asociati camarasul Zaharia, preot Duma si preot Cochima din Focsani cu fiii lor Cristea si Murgulet care din 5 sept. 1678 daruiesc schitului ce se face de Zaharia Camaras, partea lor de mosie din jumatatea satului Soldesti... parti de ocina ce s-au dat in seama lui Teodosie. Retragerea lui Murgulet de la construirea schitului este confirmata de un document din 12 oct. 1689, cand, pe patul de moarte, Murgulet cere lui Teodosie sa-l ierte si sa-l dezlege de blestem pentru necazurile ce le-a facut... cu privire la biserica din Soldesti. Nu lipsesc nici contributii prin danii ale credinciosilor localnici in care se specifica in 1679... pentru pomenire. In anul 1695 Constantin Duca Voievod scuteste manastirea Trotosanu de dajdii, iar un an mai tarziu face acelasi lucru si Antioh Cantamir. La 6 martie 1809, Dhositei, nacealnic la schitul Pralea, arata ocarmuirii mitropoliei Moldovei - ca s-a luat de sub ocarmuire schitul Trotosanu... si cere sa i se restituie. Mitropolitul Gabriel scrie lui Iosif egumenul Bogdanei sa dea inapoi schitul Trotosanu si cele 3 pogoane de vie de la Cruce. La 24 iunie 1828, documentele arata ca a patra parte din satul Trotosanu, din tot trupul acestui hotar de mosie apartinea schitului. In 1815 maicile din schitul Scanteia din Magura Odobesti sunt mutate la schitul Trotosanu, din acest document aflandu-se pentru prima oara despre popularea schitului cu maici. Dezvoltarea complexului manastiresc de la Brazi (Panciu), asezare de calugari si a Sfantului Ioan de calugarite, face probabil imposibila convietuirea lor acolo (fiind foarte aproape aceste lacasuri), determinand conducerea schitului Brazi sa ceara Episcopiei in 1836 construirea unui schit de calugari la fundul Zabrautilor, iar in 20 ianuarie 1839, tot la cererea schitului Brazi se aproba mutarea calugaritelor de la schitul Buciumeni la schitul Trotosanu impreuna cu calugaritele de la metocul Sf. Ioan... aratandu-se in continuare... sa se faca mai intai chilii, sa li se dea hrana si vii si pana se vor pregati acestea sa stea tot acolo, sa se mute cu incetul. In 1858 maica Anastasia venita de la Buciumeni zideste pe cheltuiala proprie (800 galbeni) in apropiere o biserica din lemn si la rasarit de aceasta o biserica din caramida de factura moderna ce reprezinta si azi schitul Trotosanu. Imediat dupa construirea acestei biserici din zid, cea veche din lemn a fost descompunsa bucata cu bucata si dusa in satul nou (astazi Viisoara) Paunesti, refacuta cu aceleasi detalii, servind drept capela a cimitirului satului amintit. Secularizarea averilor manastiresti scade posibilitatile de existenta, numarul calugaritelor se reduce, dar schitul continua sa vietuiasca, avand in 1936 in posesie 9 ha de pamant si un numar de 21 monahii si surori. Acestea se ocupau cu cresterea viermilor de matase, teseau lana si borangic. O buna parte din timp si-1 petreceau cu munca practica, intinzandu-si experienta si in randul femeilor din satele vecine. In urma decretului 410/1959 schitul este desfiintat, in 1960 ramanand biserica parohiala pana in anul 1989. Dupa revolutia din 1989, un comitet de initiativa format din credinciosi face sa se reactiveze viata monahala la Trotosanu. In concluzie, schitul Trotosanu cu peste 3 secole de existenta se inscrie printre cele mai vechi lacasuri de spiritualitate din tinutul Putna.
Descriere
Biserica este o constructie din zid, in forma de cruce, cu spatiul repartizat in Altar, naos, pronaos si pridvor inchis. Altarul este luminat de o fereastra din lemn, mare si dubla, asezata la rasarit, alta mica si una mica la nord. La sud este anexata vesmantaria. Catapeteasma este din lemn sculptat. Naosul are absidele profunde si se delimiteaza de pronaos prin doi stalpi din lemn asezati in mijlocul bisericii. Lumina o primeste de la doua ferestre mari, duble, asezate una la sud, alta la nord, la fel si pronaosul. Pe pronaos aproape de pridvor este o turla infundata mare, cu doua etaje, in forma hexagonala, fara ferestre, acoperita cu tabla pusa in solzi de peste. Pridvorul cu intrarea prin vest este luminat de doua ferestre asezate in stanga si dreapta usii. Usa este din lemn, in doua canaturi, strajuita de un grilaj de fier pus la exterior. Din pridvor in pronaos se intra tot pe o usa de lemn in doua canaturi, cu geamuri in partea superioara. Pardoseala este din scandura in Altar, naos si pronaos, de ciment in pridvor. Acoperisul bisericii este din tabla. Fatadele exterioare sunt simple cu un brau in treimea superioara.
Pictura
Pictura, fara mare valoare artistica, este executata in tempera numai pe plafonul naosului. Pronaosul este zugravit cu stele pe plafon, iar pridvorul este doar tencuit.
Alte date
Clopotnita construita la 70 m in sudul bisericii este din zid, de mici dimensiuni, acoperita cu tabla. Cladirile chiliilor in numar de cinci sunt asezate in forma de dreptunghi cu o latura in fata pridvorului si alta in stanga bisericii. Incinta este spatioasa cu multa iarba si plantatie de pomi (pruni, ciresi, peri, nuci) Gardul imprejmuitor este din uluca de lemn.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu